Høykvalitetsbarnehager er avgjørende for å ivareta barn på best mulig måte, og sikre deres
mulighet til lek, utfoldelse og læring. Den mangeårige fagsatsningen ”Barnet først” er et
samarbeid mellom FUS barnehagene, Universitetet i Melbourne, Psykologisk institutt ved
Universitetet i Oslo og Kompetansetjeneste for tidlig innsats, for å sikre felles
kompetanseutvikling i FUS barnehagene. Forskningsresultatene presenteres på Barnet først
konferansen den 17. august.
”Hvordan barnehageansattes kompetanse til å gi emosjonell utviklingsstøtte,
kan bidra til kvalitetsheving av barnehager?”
Program:
Åpning ved Arne Holte
Kvalitetsutvikling i våre barnehager ved Charlotte Østbye-Nærheim
Presentasjon av forskningsresultater Barnet først ved Sophie Havinghurst
Kvalitet i barnehagen – Hva snakker vi om? ved Thomas Moser
Avslutning
Arne Holte
Er professor emeritus i helsepsykologi ved Universitetet i Oslo
og tidligeredirektør i Folkehelseinstituttet.
Sofie Havinghurst
Er hovedforsker og programforfatter av ”Tuning in to kids” programmene.
Hun er klinisk psykolog og professor ved Universitetet i Melbourn.
Thomas Moser
Er professor i idrettsvitenskap ved Høyskolen i Vestfold, fakultet for utdanning og humaniora.
Han er også adjunkt professor (Spesialpedagogikk) ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger.
Charlotte Østbye-Nærheim
Er fagrådgiver i FUS barnehagene. Hun er sertifisert Tuning in to kids-veileder
og ansvarlig for å sertifisere ansatte i observasjonsverktøyet CLASS Toddler.
Om forskningen:
RCT-studie av ”Tuning in to kids” i norske barnehager (2019 – 2020)
49 FUS barnehager deltok: 217 avdelinger m/1000 ansatte og 3500 barn
Observasjonsverktøyet Classroom Assessment Scoring System (CLASS) ble
benyttet som rammeverk for å vurdere kvaliteten i avdelingene.
Ansatte fikk opplæring i ”Tuning in to kids” og CLASS gjennom:
Fagdager
Digitalt støttemateriell
Systematisk veiledning
Barnehagebasert kompetanseutvikling gjennom barnehagens egne
møtestrukturer.