9.30 Peter Liljedahl – Thinking classroom. Selvstendig tenkning er en forutsetning for læring, og hvis elevene ikke tenker, lærer de ikke.
10.35 Håvard Tryti – Elevmedvirkning – ideer og metoder som aktiviserer elevene.LK20 krever elevmedvirkning og utforskende læringsarbeid. Men hvordan kan elevene involveres best i undervisningen? Dette innlegget tar for seg konkrete og lett overførbare metoder som både aktiviserer, utfordrer og løfter elevene. Samtidig drøftes lærerrollen, fagfornyelsen og bruken av elevmedvirkning som en av flere undervisningsmetoder i skolen.
11.05 Disko, et godt sted å lære!
11.20 Ingrid Grimsmo – Inkluderende læringsmiljø.Å oppleve fellesskap og føle seg inkludert er et grunnleggende behov, og viktig for barn og unges utvikling, læring og trivsel. Praksis som fremmer en kollektiv vi-følelse blant elevene i klassen og på skolen, er avgjørende for å utvikle og opprettholde et trygt og godt miljø uten krenkelser.
Lunsj
13.00 Christian Borch – Forholdet mellom politisk makt, løgn og fordreide virkelighetsbilder, sosial urettferdighet og viljen til å finne en sannhet i det hele.
13.40 Skolen fra Cappelen Damm
14.20 Henrik Syse – Tenke kritisk, tenke godt, tenke respektfullt: Hvordan skape et godt ytringsklima i klasserommet?
15.40 Paneldebatt: Ståle Wiig, Birger Emanuelsen, Liv Cathrine Krogh – ledet av Kirsten Kalleberg – Kampen om oppmerksomheten.